Hvordan får du gennemslagskraft i rollen som kommunikationsrådgiver på hospitalet? Hvad er den gode kommunikationsrådgivning?

I forskningsprojektet "Kommunikationsrådgivning i hospitalsvæsenet" blev 4 ugers rådgivning i Region Hovedstadens kommunikationsafdelinger registreret og kategoriseret af lektor Helle Petersen (RUC).

Anbefalinger

På baggrund af projektet kommer Helle Petersen med følgende anbefalinger til hvordan man får bedre kommunikationsrådgivning:

  • Læs altid rådgivningens kommunikationssituation
  • Lav forventningsafstemning tidligt og løbende i processen
  • Vær kompetent (argumentér fagligt, vis erfaring og resultater), træd i karakter (brug dig selv og hav fokus på at skabe en god relation) og vær nærværende
  • Brug flere appelformer, og husk følelserne (du skal containe kunden og situationen)
  • Vær bevidst om hvordan du er - eller kan blive - autoriseret i din rolle
  • Overvej om I i kommunikationsafdelingen har en ensartet høj kvalitet i jeres rådgivning - få en fælles forståelse af hvordan I bidrager til organisationens hovedopgave, hvil på et fælles fagligt grundlag, og reflektér sammen over hvordan kundernes møde med jer brander kommunikationsafdelingen.

Læs om projektet i Organisationskommunikation - teori og cases om tekst og tale (Helle Petersen (red.): Kapitel 10: Situationsanalyse: Gennemslagskraft i rollen som rådgiver, Helle Petersen. Samfundslitteratur, 2014).