Overvejer du at lave en digital løsning til patienter eller pårørende? Få hjælp til at finde ud af hvilken digital løsning der er bedst til dit formål.

De digitale løsninger som du her får hjælp til at vælge mellem, er apps, web/hjemmeside, kombineret web og app-løsning og e-læring.

Vælg web/hjemmeside hvis...

Vælg en web-løsning (hjemmeside under fx rm.dk) hvis der ikke er argumenter for andet.

Fordele

  • design der tilpasser sig skærmen
  • billigt
  • søgbart og tilgængeligt
  • hurtig opdatering
  • versionsstyring
  • brugerne skal ikke først hente en app, men kan tilgå siden ved behov
  • du kan kombinere tekst, billeder, video og animationer.

Ulemper

  • Hvis siden ligger langt nede i strukturen, kan den være svær at finde. Nogle hjemmesider har unikke adresser som er uafhængige af strukturen. Andre steder bruger man i stedet genveje, som fx www.patient.rm.dk.

Eksempler

Vælg app hvis...

Vælg en app hvis du skal bruge telefonens funktionaliteter, fx kamera og påmindelser. Evt. også hvis du skal bruge gps-lokation eller kalender, men det kan man også fra web.

Fordele

  • Appen kan evt. integrere til andre apps på brugerens telefon, og den kan evt. gemme/tracke patientens indtastede eller målte informationer eller indberette informationer

Ulemper

  • opdatering (fx fejlrettelse) koster penge og tager tid før det slår igennem
  • informationen eller produktet er kun tilgængeligt for de patienter der henter og bruger appen. Dvs. det kan være svært for en patient at inddrage pårørende
  • appen skal udvikles til flere systemer, ellers kan en del af målgruppen ikke bruge appen.

Eksempler

Vælg web og app hvis...

Vælg en kombineret web- og app-løsning hvis dele af målgruppen ikke kan eller ønsker at hente app. App'en skal tilføre merværdi, ellers kan du nøjes med web.

Eksempler

Vælg e-læring hvis...

Vælg e-læring hvis målgruppen skal have et læringsudbytte af at gennemgå din digitale løsning. Hvis din målgruppe skal lære noget, er e-læring en mulighed. I forhold til traditionelle læringsforløb eller kurser, hvor man er fysisk til stede, giver det en række fordele.

Fordele

  • Kurset kan tages hvor og hvornår man vil
  • E-læringskurset kan evt. gøres obligatorisk
  • Der kan sættes en deadline for besvarelse, og man kan sende en mail med påmindelse til brugeren
  • Man kan lære i eget tempo og få gentaget indholdet, hvis det er nødvendigt
  • Der er gode muligheder for at anvende forskellige virkemidler, som fx video, billeder og animationer
  • Kurset kan opdeles i moduler

Eksempler

Få hjælp og vejledning

Ansatte i Region Midtjylland kan læse mere på regionens intranet, hvor man bl.a. kan se hvem man kan spørge.

Kontaktperson

Rikke Ellekilde
Specialkonsulent
Koncern Kommunikation
Region Midtjylland
Tlf: 5151 3284
Rikke.Ellekilde@Stab.Rm.Dk

Hvor og hvornår er tiltaget gennemført

Region Midtjylland, 2016-

Patientkommunikation.dk 

Mangler du inspiration til hvordan du kan kommunikere bedre med patienter og pårørende? Bliv inspireret af hvad andre har afprøvet, og læs dig til hvad der virker.

 

Kontakt 

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer, kan du skrive til koncernkommunikation@stab.rm.dk.
Du kan også ringe på 2021 4259.

Tilmeld dig nyhedsbrev - kommer ca. 3 gange om året

E-mailadressen er allerede modtager af nyhedsbrevet
Du får nu en e-mail, som du skal bekræfte for at få nyhedsbrevet fremover