Interkollegial læring skaber værdi for patienterne og handler om at skabe en udviklingskultur i en afdeling/på en arbejdsplads, som indebærer at hele personalet som en naturlig del af deres arbejde med NYSGERRIGHED og RESPEKT for hinanden udforsker hverdagens store som små kliniske handlinger og situationer.

Gevinsten ved at arbejde bevidst med denne tilgang er, at det gavner personalets FAGLIGHED – vi bliver dygtigere, fordi vi gennem spørgsmål og nysgerrighed for hinandens arbejde lærer af hinanden og får øjnene op for, at der findes andre måder at gøre tingene på. Det STYRKER RELATIONER, fordi vi gennem nysgerrighed skaber åbenhed og ægte interesse for hinanden. Interkollegial læring skaber en platform, hvor vi rent faktisk ser hinanden og ikke bare går blindt forbi hinanden kun med øje for det man selv laver. Det skaber LÆRING, fordi vi får belyst situationen/sagen og får mulighed for at gøre noget ved det, funderet i flere synspunkter/fagligheder. Og alt dette til sammen skaber FÆLLES UDVIKLING til gavn for patienterne og for patientsikkerheden.

Se illustration af interkollegial læring.

Måder at skyde arbejdet med interkollegial læring i gang på

Udarbejdelse af spilleregler

Frontløbergruppe

Ledelsen

Ingen modeller

Kært barn har mange navne

Måder at arbejde med interkollegial læring

Mikro-feedback

Iværksættelse af undervisning på tværs af afsnit

Fælles undervisning på tværs af afsnit

Sygeplejekonferencer med fokus på interkollegial læring

"Feedback-friday"

Stue 1 og 4 udvælges til "feedback/interkollegiale" stuer

Vendespil

Terningkast

Belønning

Åbne spørgsmål

Italesættelse

Gå i hinandens fodspor

Peer to peer

Gode råd

En kulturændring som interkollegial læring bliver ikke skabt i løbet af en måned eller to. Det er små skridt frem og nogle gange flere tilbage. Men ved at der hele tiden holdes fokus på potentialet i det konceptet og italesætter det, da skabes også synlighed og bevidsthed omkring det.

Herved indlejres interkollegial læring stille og roligt i måden at tænke og agere på til stor gavn for patienterne, fordi vi som personale hele tiden udvikler vores faglighed og relationer og ikke mindst trivslen i afdelingen.

Kontaktperson

Rikke Mossin
udviklingssygeplejerske
Operation og Intensiv, Regionhospitalet Randers
Rimoge@rm.dk

Hvor og hvornår er tiltaget gennemført

Operation og Intensiv, Regionshospitalet Randers. 2017-

Patientkommunikation.dk 

Mangler du inspiration til hvordan du kan kommunikere bedre med patienter og pårørende? Bliv inspireret af hvad andre har afprøvet, og læs dig til hvad der virker.

 

Kontakt 

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer, kan du skrive til koncernkommunikation@stab.rm.dk.
Du kan også ringe på 2021 4259.

Tilmeld dig nyhedsbrev - kommer ca. 3 gange om året

E-mailadressen er allerede modtager af nyhedsbrevet
Du får nu en e-mail, som du skal bekræfte for at få nyhedsbrevet fremover