Ressourceforbrug i relation til udeblivelser
Der blev ikke iværksat undersøgelse af ressourceforbrug i relation til antallet af udeblivelser i sammenhæng med dette projekt, da Region Midtjylland har iværksat et projekt om gebyr for udeblivelser uden afbud, hvor Røntgen og Skanning i Silkeborg er udvalgt til at deltage. En undersøgelse af effekten af Digital Post vil derfor kun kunne præsentere meget usikre resultater, da det vil være svært at afgøre, om et eventuelt fald i udeblivelser skyldes muligheden for at melde afbud via Digital Post, eller om det skyldes risikoen for at skulle betale gebyr.
Gebyrprojektet finder sted i et samarbejde mellem DEFACTUM (tidligere Center for Folkesundhed og Kvalitetsudvikling, Region Midtjylland, CFK) og Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA). Information om projektet ses på DEFACTUMs hjemmeside og på KORAs hjemmeside.
Ressourceforbrug i relation til arbejdstid: Optælling af digital skriftlig kommunikation
Arbejdsopgaverne ved Røntgen og Skanning er, som i resten af sundhedssektoren, en kompleks sammevævning af praktiske og kommunikative aktiviteter, som ikke kan tælles op i afgrænsede tidsperioder. Derfor har projektet ikke kunnet indfri sin ambition om at måle, hvor meget arbejdstid der bruges til at kommunikere med patienter før og efter deres besøg på afsnittet. Men for at få et indirekte indtryk af ressourceforbruget blev antallet af Digital Post beskeder og e-mails, som patienter sendte til afsnittets funktionspostkasse, registreret i en 23 ugers periode i efteråret og vinteren 2015. Perioden omfattede de 7 ugers dataindsamlingsperiode for spørgeskemaundersøgelsen, samt 11 uger før og 3 uger efter, så optællingen sandsynligvis inkluderede patienters henvendelser fra modtagelse af indkaldelsen, til modtagelse af svar på undersøgelsen.
Optællingen viste, at funktionspostkassen modtog i alt 15 Digital Post beskeder og 89 e-mails fra patienter i indsamlingsperioden. Det ugentlige antal beskeder varierede mellem 0-3 Digital Post beskeder og 1-10 e-mails. De fleste beskeder vedrørte ændring af tidsrum for undersøgelse, nogle ønskede mere information om undersøgelse eller skanning, andre efterspurgte svar på undersøgelse og nogle ønskede at bestille CD-rom med billeder fra undersøgelse eller skanning. Det blev ikke registreret, hvor meget tid det tog at besvare patienternes beskeder, eller om beskederne blev besvaret pr. e-mail, Digital Post eller telefon.
Ressourceforbrug i relation til arbejdstid: Optælling af telefonopkald
At tælle e-mails og Digital Post beskeder er forholdsvist enkelt at organisere, da optællingen kan foregå uafhængigt af, hvornår meddelelserne modtages i Røntgen og Skannings funktionspostkasse. Optælling af telefonopkald kan ikke organiseres på samme måde, men er afhængig af, at hvert enkelt opkald registreres af de medarbejdere, der besvarer Røntgen og Skannings telefoner. Dette ville være for omfattende en opgave at gennemføre i samme periode som optælling af e-mails og Digital Post beskeder, i stedet blev der foretaget en registrering og optælling i den daglige åbningstid i én dag i december 2015.
En sådan registrering og optælling var foretaget på nøjagtig samme dato i 2012. Optællingerne viste, at i 2012 var der 32 patienter der ringede til Røntgen og Skanning i den daglige åbningstid, i 2015 var tallet 38. Både i 2012 og i 2015 var den gennemsnitlige varighed af opkaldene ca. 2 minutter, og de fleste henvendelser drejede sig om bestilling eller ændring af tidsrum for undersøgelse eller skanning.
Resultaterne af de simple optællinger kan være udtryk for helt tilfældige variationer. Men det umiddelbare indtryk er, at de giver et realistisk indtryk af størrelsesordenen af det daglige antal telefonopkald fra patienter til Røntgen og skanning, som altså ikke var markant anderledes i 2015 end i 2012.
Konklusion om ressourceforbrug i relation til arbejdstid
De gennemførte optællinger af e-mails, Digital Post beskeder og telefonopkald giver et indtryk af, at patienter benytter eksisterende muligheder for at kommunikere med personalet ved Røndtgen og Skanning om undersøgelser og skanninger. Nye kommunikationsmedier som Digital Post afløser ikke eksisterende medier som telefon og e-mail, men bliver endnu et medie for patienter til at komme i kontakt med personalet. Ibrugtagning af Digital Post som kommunikationsmedie giver dermed ikke anledning til effektivisering gennem ændret tilrettelæggelse af arbejdsopgaver.