Formålet med at lade alle ansatte med patientkontakt gennemgå det samme program er at alle ansatte får samme gode udgangspunkt for kommunikationen.

Udgangspunktet for kurset på Sygehus Lillebælt er Calgary Cambridge-metoden (den systematiske samtale) og de erfaringer Sygehus Lillebælt tidligere har høstet.

Indholdet i kommunikationskurset er overordnet:

  • Uddannelse af lokale undervisere
  • Kurser for sundhedsprofessionelle ansat i kliniske afdelinger
  • Uddannelse af nyansatte
  • Kurser for sundhedsprofessionelle ansat i serviceafdelinger
  • Vedligeholdelse af kommunikationskompetencer

Uddybende beskrivelse af elementerne

Gode råd

Effekt

Kontaktperson

Jette Ammentorp
Forskningsleder, Professor
Center for Forskning i Patientkommunikation (CFPK)
OUH, Klinisk Udvikling
Tlf: 24349341
Jette.Ammentorp@Rsyd.Dk

Hent materiale

Mandatory Communication Training.Pdf

Hvor og hvornår er tiltaget gennemført

Sygehus Lillebælt, 2010-

Patientkommunikation.dk 

Mangler du inspiration til hvordan du kan kommunikere bedre med patienter og pårørende? Bliv inspireret af hvad andre har afprøvet, og læs dig til hvad der virker.

 

Kontakt 

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer, kan du skrive til koncernkommunikation@stab.rm.dk.

Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig nyhedsbrev - kommer  ca. 2 gange årligt