Patientvejledninger om undersøgelser og behandlinger ligger som hjemmesider i en række skabeloner, med anbefalinger til sprog og med mulighed for visuel støtte
I Region Midtjylland er patientvejledninger om undersøgelser og behandlinger hjemmesider i stedet for de traditionelle pjecer/pdf-filer.
I alt har de somatiske hospitaler og Psykiatrien oprettet ca. 7.200 patientvejledninger som hjemmesider.
Vi arbejder videre med bl.a. animationer og anden visuel støtte, integration til digital forløbsguide og standardisering af relevante vejledninger og områder.
Konceptet indeholder 9 forskellige skabeloner for somatikken. 8 skabeloner har fastlagte overskrifter og tilknyttede ikoner. Den sidste skabelon er til patientvejledninger eller anden patientinformation der falder uden for kategorierne:
- Undersøgelse
- Operation
- Medicinsk behandling
- Anden behandling
- Øvelsesvejledning
- Instruktionsvejledning
- Patientforløb
- Velkomst
Opdelingen i kategorier følger den opdeling som Region Nordjylland benytter.
Indholdet i patientvejledningerne er delt op i blokke. Blokke kan bruges i mere end én patientvejledning.
Ansvaret for den enkelte blok ligger hos den afdeling, som har det faglige ansvar. Fx har en anæstesiafdeling ansvaret for blokke om bedøvelse - selvom blokken (bl.a.) bruges i en vejledning under en kirurgisk afdeling.
Nogle blokke bruges af alle hospitaler, andre deles på tværs af afdelinger på det enkelte hospital, eller i vejledninger i den enkelte afdeling. Andre blokke er dog kun relevante i én vejledning.
Blokkene er som udgangspunkt foldet sammen, så den samlede vejledning er nemmere at overskue. Blokkene kan foldes ud enkeltvis eller en hel sektion ad gangen.
Se patientvejledninger fra:
Psykiatrien har 7 skabeloner til rådighed:
- Medicinsk behandling (samme skabelon som somatikken)
- Undervisning og aktiviteter
- Behandlingsforløb
- Velkomst
- Pårørende
- Husorden
- NADA
- Diagnose
Den primære målgruppe for en patientvejledning er patienterne. Patienterne vil enten finde den relevante patientvejledning ved hjælp af et link i indkaldelsesbrevet fra hospitalet eller ved at få udleveret et kort med linket på. Linket vil være en genvej af typen www.kejsersnit.hemidt.dk.
Enkelte afdelinger vælger i stedet at personalet hjælper med at finde siden på patientens telefon og tilføje den på hjemmeskærmen.
Patienter der modtager indkaldelsesbrevet som almindeligt brev, får patientvejledningen som print. Afdelingen printer den relevante hjemmeside og sender den til patienten. Eller udleverer den til patienten ved fremmøde.
Ved at lave patientvejledninger som hjemmesider, bliver informationen nemmere at søge sig frem til end information i en pdf. For at imødekomme dem der søger informationen uden (endnu) at have et direkte link, laver hospitalerne oversigtssider der er inddelt efter emner, afdeling eller alfabetisk. Se fx oversigtssiden for Hospitalsenhed Midt.
For patienterne er gevinsterne bl.a.:
- Forståelig kommunikation
- Tilgængelighed og adgang på flere platforme
- Bedre overblik og sammenhæng på tværs
- Mere professionelt og ensartet
- Tilgodeser både digitale og ikke digitale borgere
- Patienter der ikke læser dansk, kan vælge at indstille browser til at vise vejledningen på et andet sprog
For organisationen er gevinsterne bl.a.:
- Mere velforberedte patienter
- Mere effektive og ensartede forløb
- Mere effektiv anvendelse af kliniske ressourcer
- Forberedelse til mere individualiserede to-vejs-løsninger
- Overholdelse af lovgivning om EU's tilgængelighedsdirektiv
En undersøgelse foretaget i Hospitalsenhed Midt af en afdeling hvor alle patientvejledninger ligger som hjemmesider, viste:
Patienter
- Patienterne føler sig godt informeret og møder forberedte op til forberedende besøg før operation
- Ældre patienter (+75) har ingen problemer med at bruge den digitale patientinformation på hjemmesiden
- De pårørende kommer mere i spil når informationen er på hjemmesiden
- Patienter giver udtryk for at det er smart og overskueligt på hjemmesiden
- Kun ganske få har bedt om at få printet informationen.
Personale
- Personalet oplever at samtalen nu kan bruges på, hvad der er vigtigt for patienten – frem for mere mekanisk gennemgang af hvad der skal ske i forløbet
- Personalet oplever at bruge lidt mindre tid på konsultationen med hver patient (for nogle patienter er der reduceret fra 60 til 45 minutter pr. besøg)
- Projektet har medført godt samarbejde på tværs og sat fokus på snitflader i patientforløbet
- Personalet er enig om at det fremadrettet bliver nemmere at arbejde med patientinformation fordi alt er samlet et sted (i hjemmesidesystemet)
- Data viser god aktivitet på tilsendt materiale
- Antal visninger af video steg markant efter udsendelse af materiale efter nyt koncept.
Rikke Ellekilde
Specialkonsulent. Projektleder for projektet med patientvejledninger som hjemmesider.
Koncern Kommunikation, Region Midtjylland
rikke.ellekilde@stab.rm.dk
Hvor og hvornår er tiltaget gennemført
Region Midtjylland. 2017-2021