Brugerinddragelse i forhold til den fysioterapeutiske indsats til brystkræftopererede patienter skal sikre at kommunikationen afspejler brugernes og især patienter og pårørendes behov.

Patienter og pårørende og andre brugere (tværfaglige samarbejdspartnere m.fl.) er inddraget i hele innovationsprocessen. Både i dataindsamlingen, idegenereringen og koncept-/prototype-udviklingen.

Projektet har resulteret i forskellige it-løsninger som supplement til den daglige indsats og kommunikation/information til patienterne.

Der er optaget 5 videofilm om patientens vej gennem et fysioterapeutisk forløb optaget i den rigtige kontekst og "virkelige situationer":

  • en film med ”Patientens forløb med fysioterapeuten”
  • en film med ”Vigtigt at vide og gode råd”
  • film med alle øvelser
  • 2 film med patientfortællinger.

Materialet kan ses i appen ”Mit forløb i region-syddanmark” – Odense , Genoptræning efter brystkræft eller på websiden mit.rsyd.dk - Odense , Genoptræning efter brystkræft.

Herudover har det resulteret i ændring i organisationen af den fysioterapeutiske indsats.

Medarbejderne på afdelingen var på kursus i brugerinddragelse og skulle som en del af kurset arbejde med et projekt i egen afdeling. Projektområdet/ideen blev valgt på baggrund af en henvendelse fra den ledende terapeut/fysioterapeuterne på området.

Gode råd

Fordele ved metoden

  • Stor involvering
  • Højt engagement
  • Ejerskab
  • Skaber nye arbejdsmetoder, ideer og kreativitet

Barrierer

  • Spørgsmålstegn ved metoden/datavaliditeten
  • Tankegangen er uvant
  • Svært at få aftaler - tværfagligt forløb
  • Tid - ressourcer

Effekt

Arbejdet med denne innovationsproces har medført en rigtig god proces internt i faggruppen, der arbejder med disse patienter. Der er blevet arbejdet helt i dybden med opkvalificering og ensretning af behandlingstilbud og informationer til patienterne. Vi har fået en øget faglig bevidsthed om indsatsen.

Hvor og hvornår er tiltaget gennemført

Rehabiliteringsafdelingen, Odense Universitetshospital, 2013-2015

Patientkommunikation.dk 

Mangler du inspiration til hvordan du kan kommunikere bedre med patienter og pårørende? Bliv inspireret af hvad andre har afprøvet, og læs dig til hvad der virker.

 

Kontakt 

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer, kan du skrive til koncernkommunikation@stab.rm.dk.
Du kan også ringe på 2021 4259.

Tilmeld dig nyhedsbrev - kommer ca. 3 gange om året

E-mailadressen er allerede modtager af nyhedsbrevet
Du får nu en e-mail, som du skal bekræfte for at få nyhedsbrevet fremover