Hop til hovedindhold
Patientkommunikation

Søg

  • Værktøjer
    • Hvad er rammen
    • Hvilken målgruppe
    • Hvor i patientforløbet
    • Hvilken type kommunikation
    • Alle værktøjer
  • Del din viden
  • Nyhedsbrev
  • Om sitet
  • Værktøjer
  • Del din viden
  • Nyhedsbrev
  • Links
  • Om sitet
Værktøjer App: Mit Sygehus

App: Mit Sygehus

Appen Mit Sygehus skaber overblik for og inddrager patienten i behandlingen.

Gå direkte til:

Kontakt

Relaterede sider

Nyttige links

Værktøjer
  • App: Mit Sygehus

 

 

”Mit Sygehus” imødekommer den måde, hvorpå mange patienter ønsker at søge informationer og bruge digitale medier. Patienter og evt. pårørende får mulighed for at søge information om eget forløb og få adgang til relevant information, som er evidensbaseret og udvalgt af sundhedsprofessionelle. Informationen er tilgængelig via smartphone, tablet og pc.

Til Mit Sygehus hører en back-end til klinikerne til f.eks. opsætning, svar på meddelelser, oprettelse af patienter, håndtering af spørgeskemaer o.lign. samt en app til klinikere til advisering om indkomne meddelelser fra patienter.

Det er målet at give relevant og forløbsspecifik information, kommunikere med patienter via beskedmodul og video samtgive patienten mulighed for at notere egne målinger, som i en senere integration vil tilgå EPJ.

Der kan sendes spørgeskemaer - herunder PRO (Patient Rapporterede Oplysninger) - som kan besvares af patienterne direkte i appen.

Patienter i Regionen Syddanmark har mulighed for at få et overblik over deres aftaler med regionens sygehuse. Patienter kan også oprette egne private aftaler.  

Aftaler anvendes også til automatiserede processes som f.eks.:

  • udsendelse af spørgeskema efter operation
  • påmindelser om medicinpausering, faste og blodprøvetagning inden fremmøde.

Mit Sygehus bruges også til at afholde videokonsultationer mellem klinisk personale og patient. Det er muligt at inddrage pårørende. Det er ligeledes muligt at inddrage sundhedspersonale i kommuner, bisiddere, tolke m.v. i videosamtaler med patienten.

Patienter kan tilknytte pårørende, som kan agere sammen med eller på patientens vegne i Mit Sygehus. Patienten vælger selv, hvilke funktioner i Mit Sygehus, som pårørende skal have adgang til.

Forældre (forældremyndighedsindehavere) har automatisk adgang til børn under 15 år.

  • Om Mit Sygehus – Region Syddanmark
  • Hent Mit Sygehus til iPhone/iPad
  • Hent Mit Sygehus i GooglePlay
  • Mit Sygehus på internettet

Det er relativt nemt at arbejde med den tekniske del af at lægge indhold i appen.

Vi oplever at den største udfordring er at udvælge det mest nødvendige information, samt beskrive det så målgruppen kan forstå det. Til gengæld er vores udviklingssygeplejersker og andre, der sidder med patientkommunikation meget glade for appen og de muligheder den giver.

Mit Sygehus er i dag i drift på alle sygehusenheder i Region Syddanmark og dækker pr. august 2024 500 forskellige patientforløb (diagnoser).

Der er ca. 70.000 patienter og pårørende tilknyttet Mit Sygehus, og løsningen tilgås af ca. 2000 kliniske brugere pr. måned.

Mest besøgte funktion i Mit Sygehus er aftaleoversigten, som har ca. 80.000 månedlige besøg.

Mit Sygehus Regional Forvaltning
tlf. 65 41 11 00
Klinisk it, Odense Universitetshospital
ms.reg.forvaltning@rsyd.dk

Hvor og hvornår er tiltaget gennemført

Odense Universitetshospital, Svendborg Sygehus og Sygehus Lillebælt, 2015
Sydvestjysk Sygehus, Sygehus Sønderjylland og Psykiatrien i Region Syddanmark, 2017/2018

Patientkommunikation

Kontakt

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer, kan du skrive til koncernkommunikation@stab.rm.dk

Om hjemmesiden

Denne hjemmeside samler en del af de kommunikationsværktøjer som hospitalsansatte landet over har afprøvet. Find inspiration til hvordan du kan forbedre kommunikation med patienter og pårørende.

Læs mere om denne hjemmeside

  • Cookies
  • Tilgængelighedserklæring