Hop til hovedindhold
Patientkommunikation

Søg

  • Værktøjer
    • Hvad er rammen
    • Hvilken målgruppe
    • Hvor i patientforløbet
    • Hvilken type kommunikation
    • Alle værktøjer
  • Del din viden
  • Nyhedsbrev
  • Om sitet
  • Værktøjer
  • Del din viden
  • Nyhedsbrev
  • Links
  • Om sitet
Værktøjer Brugerdialog

Brugerdialog

Formålet med værktøjet er at sikre kvalitetudvikling og brugerinddragelse i afsnittet.

Gå direkte til:

Kontakt

Relaterede sider

Nyttige links

Værktøjer
  • Brugerdialog

På baggrund af brugerdialog med patienter/pårørende og plejepersonalet har vi forbedret smertebehandlingen for en bestemt patientgruppe. Det blev synligt og italesat via dialogen, da patienterne gav udtryk for et generelt behov. Og personalet reagerede og handlede på det i fællesskab.

Konkret anvendte jeg metoden ”brugerdialog” som led i udviklingen af et patientforløb. Jeg havde besøg af 6 postoperative patienter og 2 pårørende,  og på personalesiden var vi narkoselæge, afdelingssygeplejersken, oversygeplejersken, opvågningssygeplejersken og en hjemmesygeplejerske. Jeg havde hjælp af en facilitator fra HR, Regionshospitalet Herning.

Tilbagemeldingerne fra teamet og patienterne viser at metoden "brugerdialog" er utrolig effektiv hvis patienterne/borgerne skal inddrages i hvad vi skal kvalitetsudvikle.

Med fokus på et fælles mål for patienterne, - at alle vil det samme, så kan ting lade sig gøre.

Pleje- og behandlingsteamet (kirurg, anæstesiolog, hjemmesygeplejerske, fysioterapi og opvågningssygeplejerske) var alle glade for den brugerdialog vi havde med patienterne/pårørende.

Brugerne fortalte om deres erfaringer med de ydelser de havde modtaget under deres forløb. Det var de personlige oplevelser der var i fokus.

Vores (teamets) opgave var at lytte til patienterne, og resultaterne var handlingsanvisende.

Jeg har endnu ikke konkluderet på, om patienterne føler færre smerter postoperativt, på baggrund af den nye smertebehandling da vi kun har haft 3 patienter igennem konkrete forløb. Umiddelbart ser det dog ikke ud til at der er en forbedring.

Bodil Elisabeth Andersen-Møller
Specialeansvarlig Sygeplejerske
Dagkirurgisk Afsnit, Anæstesiologisk Afdeling
Regionshospitalet Gødstrup
Tlf: 7843 3366
Bodil.Andersen-Moeller@Vest.Rm.Dk

Hvor og hvornår er tiltaget gennemført

Dagkirurgisk afsnit, Anæstesiologisk Afdeling, Regionshospitalet Herning, 2013

Patientkommunikation

Kontakt

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer, kan du skrive til koncernkommunikation@stab.rm.dk

Om hjemmesiden

Denne hjemmeside samler en del af de kommunikationsværktøjer som hospitalsansatte landet over har afprøvet. Find inspiration til hvordan du kan forbedre kommunikation med patienter og pårørende.

Læs mere om denne hjemmeside

  • Cookies
  • Tilgængelighedserklæring