Hop til hovedindhold
Patientkommunikation

Søg

  • Værktøjer
    • Hvad er rammen
    • Hvilken målgruppe
    • Hvor i patientforløbet
    • Hvilken type kommunikation
    • Alle værktøjer
  • Del din viden
  • Nyhedsbrev
  • Om sitet
  • Værktøjer
  • Del din viden
  • Nyhedsbrev
  • Links
  • Om sitet
Værktøjer Den gode samtale - kommunikationskursus for alle ansatte med patientkontakt

Den gode samtale - kommunikationskursus for alle ansatte med patientkontakt

Udgangspunktet for kurset på Sygehus Lillebælt er Calgary Cambridge-metoden (den systematiske samtale) og de erfaringer Sygehus Lillebælt tidligere har høstet.

Gå direkte til:

Kontakt

Relaterede sider

Nyttige links

Værktøjer
  • Den gode samtale - kommunikationskursus for alle ansatte med patientkontakt

Formålet med at lade alle ansatte med patientkontakt gennemgå det samme program er at alle ansatte får samme gode udgangspunkt for kommunikationen.

Indholdet i kommunikationskurset er overordnet:

  • Uddannelse af lokale undervisere
  • Kurser for sundhedsprofessionelle ansat i kliniske afdelinger
  • Uddannelse af nyansatte
  • Kurser for sundhedsprofessionelle ansat i serviceafdelinger
  • Vedligeholdelse af kommunikationskompetencer

Læs artikel: Mandatory communication training of all employees with patient contact

  1. Uddannelse af lokale undervisere

I hver afdeling blev 4-8 sundhedsprofessionelle uddannet til at stå for kommunikationstræningen i deres egen afdeling. Dels gennemgik de et indledende 2+1 dages kursus, dels et 2+3 dages kursus.

  1. Kurser for sundhedsprofessionelle ansat i kliniske afdelinger

Kurset løber over 2+1 dage med 4 ugers pause mellem de to moduler. Der var 8 deltagere på hvert kursus. Mellem modulerne skal deltagerne øve og optage deres egne patientsamtaler på film. Kurset indeholder bl.a. træning i den systematiske samtale og rollespil.

  1. Uddannelse af nyansatte

Underviserne står for 2+1 dages kurser for de nyansatte som andre ansatte har fået, men kursisterne kommer her fra forskellige afdelinger. Der er 8 deltagere på hvert kursus. Kurserne svarer overordnet til kurserne tilpasset de enkelte afdelinger. Der er to typer generelle kursusbeskrivelser: Det ene indeholder et modul om "den motiverende samtale", det andet et modul om "Det alvorlige budskab". Deltagerne kan også få indflydelse på indholdet.

Deltagerne skal på kursus inden for ½ år efter fastansættelse.

  1. Kurser for sundhedsprofessionelle ansat i serviceafdelinger

Kurset svarer overordnet til kurset for de kliniske afdelinger, men de skal ikke optage patientsamtaler. Der er 8 deltagere på hvert kursus.

  1. Vedligeholdelse af kommunikationskompetencer

Der er lavet en retningslinje for hvordan man vedligeholder de opnåede kommunikationskompetencer. Fx er der nedsat et netværk for underviserne hvor de kan udveksle erfaringer og viden og få inspiration. Afdelingsledelsen forventes at planlægge en årlig genopfriskning for de ansatte.

Organiseringen skal understøtte at nyansatte kommer på kursus.

Det at underviserne er ansat på den afdeling hvor de skal undervise, er en fordel for implementeringen af programmet.

Evalueret både i randomiserede studier, i effectiveness-studier, i langtidsopfølgninger og på forskellig vis i hele organisationen. Effekten er bl.a. at bevidstheden øges hos personalet om at følge strukturen i en samtale, så det sikres, at patienten har fået svar på alle sine spørgsmål. Samtalerne er langt mere målrettede, og patienterne oplever at der gør en forskel at personalet har været på kursus.

Ligeledes påvirker det kulturen i afdelingerne når alle har været på kursus. Man får det samme sprog - og bliver bedre til at tale om de udfordringer man møder.

Jette Ammentorp
Forskningsleder, Professor
Center for Forskning i Patientkommunikation (CFPK)
OUH, Klinisk Udvikling
Tlf: 24349341
Jette.Ammentorp@Rsyd.Dk

Hvor og hvornår er tiltaget gennemført

Sygehus Lillebælt, 2010-

Patientkommunikation

Kontakt

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer, kan du skrive til koncernkommunikation@stab.rm.dk

Om hjemmesiden

Denne hjemmeside samler en del af de kommunikationsværktøjer som hospitalsansatte landet over har afprøvet. Find inspiration til hvordan du kan forbedre kommunikation med patienter og pårørende.

Læs mere om denne hjemmeside

  • Cookies
  • Tilgængelighedserklæring