Indsatsen "Dialog – på patientens præmisser" skal forbedre kvaliteten og oplevelsen af patientforløbene ved at iværksætte tværfaglig kompetenceudvikling.
En tværfaglig indsats for kompetenceudvikling indsats skal hjælpe med at sikre, at dialogen med patienten og de pårørende tager udgangspunkt i en forventningsafstemning mellem patient og behandler, hvor patientens egne præferencer, ønsker og erfaringer samt de optimale kommunikative rammer, er kernefokus.
Fra februar til juli 2014 har en antropolog foretaget feltstudier i dagligdagen i de kliniske afdelinger, for at erfare, hvad både patienter, pårørende og medarbejdere oplever som kommunikative udfordringer – situationer vi alle kan lære af. De samlede studier er blevet til et skriv kaldet ”Hverdagssituationer”, der indeholder cases, meningsudvekslinger og patientudsagn, der alle kan bruges til arbejdet med, hvordan vi kan optimere dialogen - både overfor patienten, de pårørende og overfor hinanden som kollegaer og leder/medarbejder imellem.
Der er mennesker bag historierne, og vi vil lade patientudsagnene være til inspiration; Nogle medarbejdere mestrer dialogen med patienten til fulde, mens andre har brug for et værktøj, og disse cases er en god mulighed for noget at læne sig op af og nogle historier der kan anvendes til refleksion. Der arbejdes endvidere med ideen om at oprette et dialogforum med patienter, pårørende og professionelle, hvori man kan fremlægge nogle af disse cases for at bidrage til diskussionen af oplevelsen fra alle sider.
Ændring af kultur og arbejdsgange tager tid – det kræver daglige påmindelser at få de dialogiske kompetencer dybt indlejret i kulturen og den måde man arbejder på.
Karoline Særkjær
Administrationen
Regionshospitalet Horsens
Tlf: 5128 9538
KASAER@rm.dk
Hvor og hvornår er tiltaget gennemført
Regionshospitalet Horsens. Februar 2014-december 2015