Gå til indhold
Patientkommunikation

Søg

  • Værktøjer
    • Hvad er rammen
    • Hvilken målgruppe
    • Hvor i patientforløbet
    • Hvilken type kommunikation
    • Alle værktøjer
  • Del din viden
  • Nyhedsbrev
  • Om sitet
  • Værktøjer
  • Del din viden
  • Nyhedsbrev
  • Links
  • Om sitet
Værktøjer Feedback - på hele afsnittet

Feedback - på hele afsnittet

Interventionen skal føre til en kulturændring, så de ansatte bruger feedback til at forbedre patientkommunikationen.

Gå direkte til:

Kontakt

Relaterede sider

Nyttige links

Værktøjer
  • Feedback - på hele afsnittet

Interventionen er udviklet i et samarbejde mellem lektor Helle Petersen (RUC) og Koncern HR, Region Midtjylland.

Læs mere om dette og det efterfølgende arbejde med feedback i afdelingen i artiklen fra Ugeskriftet.dk.

På 4 moduler à 3 timer med en HR-konsulent kommer hvert hold omkring hvordan man bedst giver og modtager kollegial feedback. Afsnittet var delt op i 6 hold, og holdene består af flere faggrupper og 4-8 deltagere på hvert hold. Interventionen blev indledt med et kickoff-møde for hvert hold.

  1. modul: Afdelingens retningslinjer "Sådan kommunikerer vi"
  2. modul: At give og modtage konstruktiv feedback
  3. modul: At give feedback
  4. modul: Opsamling og hvad skal der til

Der er ca. 2 uger mellem hvert modul, og der var "hjemmeopgaver" mellem hvert modul hvor kursusdeltagerne skulle give feedback. Se drejebog for feedback for at se indhold for hvert enkelt modul.

I forbindelse med modulerne fik deltagerne udleveret en række tekster om feedback:

  • A Conversation with Douglas Stone & Sheila Heen, authors of Thanks for the Feedback - the Science and Art of Receiving Feedback (modul 2)
  • At give og modtage konstruktiv feedback, Tom Mårup (modul 2)
  • Undgå at din kritik bliver afvist, Bettina Dion Petersen (modul 2)
  • Den konstruktive feedback, Nethe Plenge (modul 3)
  • 100 ideer til feedback, Anders Stahlschmidt (modul 3)
  • Giv feedback

Kick-off

  • Hvorfor skal vi arbejde med feedback?
    • Præsentation af forskningen bag ”god patientkommunikation”
  • Kommunikation
    • Fundamentet for feedback
  • Feedback
    • Introduktion til hvad feedback er
    • Øvelse, hvor der tales ud fra forskellige feedbacksituationer
  • Hjemmeopgave
    • Saml på oplevelser med feedback

Dag 1

  • Hjemmeopgave
    • Arbejde med de oplevede situationer
  • Retningslinjer for kommunikation og feedback
    • Hvilke retningslinjer har afdelingen for kommunikation?
    • Hvorfor er retningslinjer vigtige – også for feedback og god patientkommunikation?
    • Hvordan kan vi arbejde med retningslinjerne

Dag 2

  • Siden sidst
  • Modtagerperspektivet i feedback
    • Hvilke faktorer er i spil når man får feedback?
      • Arbejde med de tre ”udløsere” identitet, relation og sandhed
    • Hvordan reagerer jeg på feedback?
    • Lytteniveauer
      • Øvelse i lytteniveauer
  • Hjemmeopgave
    • Giv og modtag feedback til en kollega

Dag 3

  • Hjemmeopgave
    • Arbejde med hjemmeopgaven
  • At give feedback
    • Introduktion til forskellige feedbackmodeller
    • At gå fra tolkning til fakta
  • Hjemmeopgave
    • Giv og modtag feedback til kollegaer x 3

Dag 4

  • Hjemmeopgave
    • Opsamling
  • Hvad skal der til?
    • Hvad er vores mål fremadrettet? Og hvad skal der til for at vi når det?
    • Hvordan beholder vi fokus på feedback?

Sammensætning af hold?

Reflekter over om holdene skal være blandede ift. faggrupper, anciennitet, ledelse mv. Det giver noget helt specielt at høre tingene fra andres synspunkter, og processen kan skydes i gang fra flere ”sider”. På den anden side kan der være nogle som har svært ved at dele deres betragtninger med andre faggrupper.

Den rigtige løsning kan være forskellig fra sted til sted

Sørg for at alle ved, hvorfor I sætter gang i en feedback-proces. Hvor skal det føre hen? Hvad har I af mål? Hvorfor er det vigtigt?

Insister på hjemmeopgaver!

Det er kun ved at øve sig, at man bliver god.

3 hold har været gennem et forløb om feedback. Der blev evalueret for hvert hold og samlet for alle holdene.

Indsatsen viser at der er 3 overordnede forudsætninger for at en afdeling kan skabe en god kommunikationskultur:

  1. fælles retningslinjer som sikrer at feedback kan tage udgangspunkt i noget fælles, så det ikke bliver personligt
  2. en vedholdende ledelse
  3. mod til både at give og modtage feedback.

Rikke Ellekilde
vicekontorchef
Koncern Kommunikation
Region Midtjylland
rikke.ellekilde@stab.rm.dk

Hvor og hvornår er tiltaget gennemført

Intensiv Terapiafsnit, Anæstesiologisk Afdeling, Regionshospitalet Randers, 2015

Patientkommunikation

Kontakt

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer, kan du skrive til koncernkommunikation@stab.rm.dk

Om hjemmesiden

Denne hjemmeside samler en del af de kommunikationsværktøjer som hospitalsansatte landet over har afprøvet. Find inspiration til hvordan du kan forbedre kommunikation med patienter og pårørende.

Læs mere om denne hjemmeside

  • Cookies
  • Tilgængelighedserklæring