Gå til indhold
Patientkommunikation

Søg

  • Værktøjer
    • Hvad er rammen
    • Hvilken målgruppe
    • Hvor i patientforløbet
    • Hvilken type kommunikation
    • Alle værktøjer
  • Del din viden
  • Nyhedsbrev
  • Om sitet
  • Værktøjer
  • Del din viden
  • Nyhedsbrev
  • Links
  • Om sitet
Værktøjer Samtalestøtte til voksne med afasi

Samtalestøtte til voksne med afasi

Alle ansatte med patientkontakt på Hammel Neurocenter kan via en systematisk metode støtte samtaler med patienter med afasi.

Gå direkte til:

Kontakt

Relaterede sider

Nyttige links

Værktøjer
  • Samtalestøtte til voksne med afasi

Over 450 medarbejdere på Hammel Neurocenter har fået en fælles viden og et fælles sprog for, hvordan de bedst støtter voksne patienter med afasi.

To logopæder fra neurocentret har i 2016-2017 undervist alle ansatte med patientkontakt i samtalestøtte for patienter med afasi. Alle nyansatte bliver fortsat undervist i SCA som fast del af introprogrammet.

De ansatte synliggør og understøtter den mundtlige kommunikation med gestik, mimik, billeder og genstande fra patienternes stue, som de bruger som samtalestøtte, når de kommunikerer med patienter med afasi.

Derudover har logopæderne lavet samtalekasser og samtalebøger, som i dag bliver brugt til alle patienter med afasi. Systematik og materialer støtter patienterne og er med til at gøre kommunikationen bredere, mere nuanceret og mere sikker.

Samtalebogen kan den sundhedsfaglige medarbejder bruge til at skrive nøgleord eller tegne i, så det bliver lettere for patienten at forstå eller udtrykke sig. Og samtalekasserne indeholder forskelligt materiale, der kan understøtte samtalen, så patienten lettere kan forstå og selv gøre sig forståelig. Eksempelvis indeholder samtalekassen en oversigtskalender, et Danmarkskort og en taltavle.

Når patienten forlader neurocentret, får vedkommende desuden alt støttemateriale og information om det med sig videre i forløbet.

Vi oplever, at SCA-metoden er en forlængelse af viden, der er på Hammel Neurocenter i forvejen. Men nu ved de ansatte, hvad de skal stille op, når de skal kommunikere med patienter med afasi.

De ansatte på Hammel Neurocenter oplever en positiv respons fra de pårørende, som også bliver introduceret til metoden.

Lone Baun Madsen
Logopæd
Regionshospitalet Hammel Neurocenter
Tlf: 7841 9454
Lonmadse@rm.dk 

Hvor og hvornår er tiltaget gennemført

Regionshospitalet Hammel Neurocenter, 2016-

Patientkommunikation

Kontakt

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer, kan du skrive til koncernkommunikation@stab.rm.dk

Om hjemmesiden

Denne hjemmeside samler en del af de kommunikationsværktøjer som hospitalsansatte landet over har afprøvet. Find inspiration til hvordan du kan forbedre kommunikation med patienter og pårørende.

Læs mere om denne hjemmeside

  • Cookies
  • Tilgængelighedserklæring