Personalet blev introduceret for patientcoaching på 2 initielle temadage og 2 halve opfølgende temadage.
I afsnittet arbejder man i højere grad ud fra patientens ressourcer fremfor problemorienteret. Det betyder at man bidrager til at patientens får en bedre forståelse for egen situation og egne behov/ønsker og at man sammen med patienten sætter mål der retter mod det. Det er tanken at disse mål på sigt bliver tydelige for alle sundhedspersoner i både sengeafsnit og ambulatorie, så de hele tiden kan tilrettes og fastholde fokus. Vi håber på at den nye sundhedsplatform kan bidrage til denne tydelighed.
I afsnittet arbejdes der med ugentlig refleksion, og her anvendes også den coachende tilgang så personalet udforsker deres mulighed for at imødekomme afsnittets patienter.
Så både internt i personalegruppen og i patient-personalerelation bliver coaching anvendt.
Fra et ledelsesmæssigt perspektiv er der mange gode grunde til at anvende coaching i arbejdet med og omkring patienten. Særligt er der krav om hurtigt at identificere patienters ressourcer og motivation for at skabe resultater i forhold til tilbudte behandling, og her er coaching et rigtig godt redskab. I samarbejdet på tværs af hospitaler og sektioner er det væsentligt i forhold til effektivitet og formidling at kunne anvende coaching tilgang, fx i form af refleksion eller spørgeteknik, i dialog med samarbejdspartnere. Dette styrker egen formidling og udvikling og sikrer afsæt i patientens situation.
Når man arbejder med ugentlige refleksioner i personalegruppen, fastholder man tillidsfuldt grundlag der i klinikken kan understøtte åbenhed i samarbejde og inviterer til innovativ tænkning i relation til opgaveløftning. Dette er en nødvendighed i dagens kliniske praksis hvor der arbejdes i accelererede patientforløb og i korte indlæggelser/forløb.