Gå til indhold
Patientkommunikation

Søg

  • Værktøjer
    • Hvad er rammen
    • Hvilken målgruppe
    • Hvor i patientforløbet
    • Hvilken type kommunikation
    • Alle værktøjer
  • Del din viden
  • Nyhedsbrev
  • Om sitet
  • Værktøjer
  • Del din viden
  • Nyhedsbrev
  • Links
  • Om sitet
Værktøjer Hvilken digital løsning skal du vælge?

Hvilken digital løsning skal du vælge?

Få hjælp til at finde ud af hvilken digital løsning der er bedst til dit formål: apps, web/hjemmeside, kombineret web og app-løsning og e-læring.

Gå direkte til:

Kontakt

Relaterede sider

Nyttige links

Værktøjer
  • Hvilken digital løsning skal du vælge?

Vælg en web-løsning (hjemmeside under fx rm.dk) hvis der ikke er argumenter for andet.

Fordele

  • design der tilpasser sig skærmen
  • billigt
  • søgbart og tilgængeligt
  • hurtig opdatering
  • versionsstyring
  • brugerne skal ikke først hente en app, men kan tilgå siden ved behov
  • du kan kombinere tekst, billeder, video og animationer.

Ulemper

  • Hvis siden ligger langt nede i strukturen, kan den være svær at finde. Nogle hjemmesider har unikke adresser som er uafhængige af strukturen. Andre steder bruger man i stedet genveje/korte URL'er, som fx www.patient.rm.dk.

Eksempler

  • patientvejledninger som hjemmesider - koncept for Region Midtjylland
  • Bypass, Aarhus Universitetshospital: www.bypass.auh.dk
  • Kikkertundersøgelse af tyktarmen, Regionshospitalet Gødstrup: www.kir-us17.godstrup.dk

Vælg en app hvis du skal bruge telefonens funktionaliteter, fx kamera og påmindelser. Evt. også hvis du skal bruge gps-lokation eller kalender, men det kan man også fra web.

Fordele

  • Appen kan evt. integrere til andre apps på brugerens telefon, og den kan evt. gemme/tracke patientens indtastede eller målte informationer eller indberette informationer

Ulemper

  • opdatering (fx fejlrettelse) koster penge og tager tid før det slår igennem
  • informationen eller produktet er kun tilgængeligt for de patienter der henter og bruger appen. Dvs. det kan være svært for en patient at inddrage pårørende
  • appen skal udvikles til flere systemer, ellers kan en del af målgruppen ikke bruge appen.

Eksempler

  • Digital forløbsguide
  • Wayfinding-app for Aarhus Universitetshospital: Appen benytter telefonens gps.

Vælg web og app hvis...

Vælg en kombineret web- og app-løsning hvis dele af målgruppen ikke kan eller ønsker at hente app. Appen skal tilføre merværdi, ellers kan du nøjes med web.

Eksempler

  • Mit Sygehus i Region Syddanmark

Vælg e-læring hvis målgruppen skal have et læringsudbytte af at gennemgå din digitale løsning. Hvis din målgruppe skal lære noget, er e-læring en mulighed. I forhold til traditionelle læringsforløb eller kurser, hvor man er fysisk til stede, giver det en række fordele.

Fordele

  • Kurset kan tages hvor og hvornår man vil
  • E-læringskurset kan evt. gøres obligatorisk
  • Der kan sættes en deadline for besvarelse, og man kan sende en mail med påmindelse til brugeren
  • Man kan lære i eget tempo og få gentaget indholdet, hvis det er nødvendigt
  • Der er gode muligheder for at anvende forskellige virkemidler, som fx video, billeder og animationer
  • Kurset kan opdeles i moduler

Eksempler

  • E-læring om PSA-testen

Ansatte i Region Midtjylland kan læse mere på regionens intranet, hvor man bl.a. kan se hvem man kan spørge.

Rikke Ellekilde
Specialkonsulent
Koncern Kommunikation
Region Midtjylland
Tlf: 5151 3284
Rikke.Ellekilde@Stab.Rm.Dk

Hvor og hvornår er tiltaget gennemført

Region Midtjylland, 2016-

Patientkommunikation

Kontakt

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer, kan du skrive til koncernkommunikation@stab.rm.dk

Om hjemmesiden

Denne hjemmeside samler en del af de kommunikationsværktøjer som hospitalsansatte landet over har afprøvet. Find inspiration til hvordan du kan forbedre kommunikation med patienter og pårørende.

Læs mere om denne hjemmeside

  • Cookies
  • Tilgængelighedserklæring