Hop til hovedindhold
Patientkommunikation

Søg

  • Værktøjer
    • Hvad er rammen
    • Hvilken målgruppe
    • Hvor i patientforløbet
    • Hvilken type kommunikation
    • Alle værktøjer
  • Del din viden
  • Nyhedsbrev
  • Om sitet
  • Værktøjer
  • Del din viden
  • Nyhedsbrev
  • Links
  • Om sitet
Værktøjer Innovationsproces med brugerinddragelse

Innovationsproces med brugerinddragelse

Brugerinddragelse ift. fysioterapeutisk indsats til brystkræftopererede patienter skal sikre at kommunikationen afspejler især patienter og pårørendes behov.

Gå direkte til:

Kontakt

Relaterede sider

Nyttige links

Værktøjer
  • Innovationsproces med brugerinddragelse

Patienter og pårørende og andre brugere (tværfaglige samarbejdspartnere m.fl.) er inddraget i hele innovationsprocessen.

Både i dataindsamlingen, idegenereringen og koncept-/prototype-udviklingen.

Projektet har resulteret i forskellige it-løsninger som supplement til den daglige indsats og kommunikation/information til patienterne.

Der er optaget 5 videofilm om patientens vej gennem et fysioterapeutisk forløb optaget i den rigtige kontekst og "virkelige situationer":

  • en film med ”Patientens forløb med fysioterapeuten”
  • en film med ”Vigtigt at vide og gode råd”
  • film med alle øvelser
  • 2 film med patientfortællinger.

Materialet kan ses i appen ”Mit Sygehus i Region Syddanmark” – Odense, Genoptræning efter brystkræft eller på websiden mit.rsyd.dk - Odense, Genoptræning efter brystkræft.

Medarbejderne på afdelingen var på kursus i brugerinddragelse og skulle som en del af kurset arbejde med et projekt i egen afdeling. Projektområdet/ideen blev valgt på baggrund af en henvendelse fra den ledende terapeut/fysioterapeuterne på området.

Fordele ved metoden

  • Stor involvering
  • Højt engagement
  • Ejerskab
  • Skaber nye arbejdsmetoder, ideer og kreativitet

Barrierer

  • Spørgsmålstegn ved metoden/datavaliditeten
  • Tankegangen er uvant
  • Svært at få aftaler - tværfagligt forløb
  • Tid - ressourcer

Arbejdet med denne innovationsproces har medført en rigtig god proces internt i faggruppen, der arbejder med disse patienter. Der er blevet arbejdet helt i dybden med opkvalificering og ensretning af behandlingstilbud og informationer til patienterne. Vi har fået en øget faglig bevidsthed om indsatsen.

Rehabiliteringsafdelingen, Odense Universitetshospital, 2013-2015

Patientkommunikation

Kontakt

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer, kan du skrive til koncernkommunikation@stab.rm.dk

Om hjemmesiden

Denne hjemmeside samler en del af de kommunikationsværktøjer som hospitalsansatte landet over har afprøvet. Find inspiration til hvordan du kan forbedre kommunikation med patienter og pårørende.

Læs mere om denne hjemmeside

  • Cookies
  • Tilgængelighedserklæring