Fra februar til juli 2014 har en antropolog foretaget feltstudier i dagligdagen i de kliniske afdelinger, for at erfare, hvad både patienter, pårørende og medarbejdere oplever som kommunikative udfordringer – situationer vi alle kan lære af. De samlede studier er blevet til et skriv kaldet ”Hverdagssituationer”, der indeholder cases, meningsudvekslinger og patientudsagn, der alle kan bruges til arbejdet med, hvordan vi kan optimere dialogen - både overfor patienten, de pårørende og overfor hinanden som kollegaer og leder/medarbejder imellem.
Der er mennesker bag historierne, og vi vil lade patientudsagnene være til inspiration; Nogle medarbejdere mestrer dialogen med patienten til fulde, mens andre har brug for et værktøj, og disse cases er en god mulighed for noget at læne sig op af og nogle historier der kan anvendes til refleksion. Der arbejdes endvidere med ideen om at oprette et dialogforum med patienter, pårørende og professionelle, hvori man kan fremlægge nogle af disse cases for at bidrage til diskussionen af oplevelsen fra alle sider.